Tiesības pievienoties arodbiedrībai un tiesības uz koplīguma slēgšanu ir pamata cilvēktiesības, atzīst Starptautiskā darba organizācija. Tomēr daudzi labi pazīstami multinacionāli uzņēmumi neatzīst arodbiedrības un nerunā ar tām par darba samaksu un darba apstākļiem. Starptautiskā arodbiedrību konfederācija (ITUC) un Eiropas arodbiedrību konfederācija (ETUC) saistībā ar 10. decembri – Cilvēktiesību dienu sauc vārdā un kaunina divus daudznacionālos zīmolus, kuri atsakās sarunāties ar arodbiedrībām.
avots: arodbiedribas.lv
Samsung – rūpnīcās un darbavietās nav arodbiedrību politikas, kompānija iejaucas, lai novērstu arodbiedrību veidošanos arī savu piegādātāju uzņēmumos. Samsung uzkrāj miljardiem peļņas uz savu darbinieku rēķina. Tai ir labi dokumentēta vēsture par darbaspēka ļaunprātīgu izmantošanu piegāžu ķēdē – cīņa pret arodbiedrību, niecīgas algas, nedrošs darbs, piespiedu virsstundas, neformāls darbs un mūsdienu verdzība. Strādnieki strādā tik apgrūtinošos apstākļos, ka dažās valstīs uzņēmumam ir jāpārveido kopmītnes, lai novērstu darbinieku pašnāvības. Tehnoloģiju milzim ir pienācis laiks “izbeigt korporatīvo alkatību” un garantēt godīgu algu un arodbiedrību līdzdalību un pārstāvību saviem darbiniekiem.
McDonald’s – ātrās ēdināšanas gigants Apvienotajā Karalistē nesarunājas ar arodbiedrību par darba apstākļiem Lielbritānijas darbiniekiem, bet tas notiek Dānijā, Francijā un Vācijā. Dānijā un Vācijā koplīgumi aptver arī franšīzes un korporatīvos veikalus.
Eiropas Komisija, Starptautiskais Valūtas fonds u.c. arvien vairāk atzīst algu pieauguma nepieciešamību, lai veicinātu ekonomikas izaugsmi un novērstu nevienlīdzību, kā arī to, ka tiesības uz koplīgumu ir svarīgas ne tikai darbiniekiem, bet arī ekonomikai un sociālajam taisnīgumam.
“Mūsdienu ekonomikā nedrīkst būt vietas uzņēmumiem, kas nerunā ar arodbiedrībām,” sacīja ETUC ģenerālsekretārs Luca Visentini. “Sarunas starp darba devējiem un arodbiedrībām ir labākais veids, kā iegūt saprātīgu darba samaksu, kas dod labumu darbiniekiem, uzņēmuma produktivitātei un ekonomikai kopumā.”
“Samsung un McDonalds vēlas sevi reklamēt kā mūsdienīgus, ģimenei draudzīgus zīmolus, taču viņu attieksme pret arodbiedrībām ir kā 19. gadsimtā,” sacīja ITUC ģenerālsekretāre Sharan Burrow. “Mēs neliksimies mierā, kamēr šo uzņēmumu darbinieki nesaņems taisnīgu attieksmi.”